Ўк≥льний (учн≥вський) тв≥р:
ѕроблематика драматичноњ творчост≥ ћ. ул≥ша (≤ вар≥ант)
” ланц≥ драматичноњ творчост≥ ћ. ул≥ш працював майже 30 рок≥в, створивши справжн≥ перлини украњнськоњ драматург≥њ, над ¤кими вже не одне дес¤тил≥тт¤ схил¤Їтьс¤ вдумливий ≥нтелектуаль
ний читач, ¤к≥ Ї своЇр≥дником п≥дручним ≥стор≥њ, в≥дтворюючи дух часу, що надихав митц¤. Ќедарма ж ё. Ћавр≥ненко писав про нього: Ђѕоринути у твори ул≥ша Ч це значить поринути в украњнський нац≥ональний св≥т на всю його глибину ≥ ширину. ј що ул≥ш не був н≥коли засл≥плений своЇю безмежною любов'ю до ”крањни й украњнськоњ людини ≥ викрив њњ найтраг≥чн≥ш≥ суперечки ≥ слабост≥, то шл¤х через його украњнський св≥т раз у раз виводить пас на вершини, з ¤ких видно людство ≥ в≥чн≥стьї.
ƒол¤ украњнського села ≥ сел¤нина, духовн≥ пошуки украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ початку XX стол≥тт¤, ц≥нност≥ новоњ когорти державних службовц≥в, протест у св≥домост≥ й почутт¤х митц≥в, психолог≥чн≥ тенденц≥њ в роб≥тничому середовищ≥, духовний стан столиц≥ й пров≥нц≥њ м≥ст, роздуми над шл¤хами нац≥онального розвитку та соц≥альними перспективами ”крањни Ч ось основний зм≥ст проблематики драматург≥њ ћ. ул≥ша. “≥льки одна його п'Їса була написана на чужому нац≥ональному ірунт≥ ≥ вир≥зн¤Їтьс¤ з-пом≥ж ≥нших. ÷е п'Їса Ђћаклена √расаї, у ¤к≥й в≥дображено кризов≥ процеси житт¤ ѕольщ≥ початку 30-х рок≥в. јле чи не можна було б провести паралель м≥ж под≥¤ми у ѕольщ≥ й ”крањн≥? ќтже, можна припустити, що й драму з сучасного польського житт¤ ул≥ш написав з думкою про долю людини в р≥дн≥й ”крањн≥.
Ќезважаючи на те, що тематика ул≥шевих п'Їс досить р≥зна, можна сказати, що в центр≥ уваги кожноњ стоњть проблема траг≥чного ≥снуванн¤ людини у нових ≥сторичних обтавинах, умовах тиску та тотал≥таризму, вони наскр≥зь пройн¤т≥ розум≥нн¤м дисгармон≥њ м≥ж законами сусп≥льства та потребами особистост≥, особливо мисл¤чоњ особистост≥.
ѕерш≥ п'Їси ћ. ул≥ша, так≥ ¤к Ђ97ї, Ђ омуна в степахї, Ђќтак загинув √ускаї, за специф≥кою своЇњ побудови та образност≥ продовжували кращ≥ традиц≥њ украњнськоњ драматург≥њ. ” них драматург переважно зосереджуЇтьс¤ на проблемах тогочасного села (Ђ97ї, Ђ омуна в степахї), зображуючи руйнуванн¤ украњнського патр≥архального типу ≥снуванн¤, руйнуванн¤ природних дл¤ генетичного украњнц¤ стосунк≥в та жахлив≥ сцени, породжен≥ голодомором, ¤кий був спричинений так званою Ђхл≥бозагот≥влеюї.
Ќаступна ж соц≥ально-психолог≥чна драма Ђ«онаї засв≥дчила по¤ву нових героњв Ч ≥нтелектуал≥в. ÷ей новий тип вт≥люЇтьс¤ також в ≥нших драмах, а саме: ЂЌародний ћалах≥йї, Ђ«акутї, Ђ¬≥чний бунтї, Ђѕатетична сонатаї, Ђћаклена √расаї. “ип персонажа-≥нтелектуала загалом притаманний драматург≥њ ул≥ша другоњ половини 20-х рок≥в. ÷е, наприклад, скульптор ≤лько ёга, романтик –омен, скептик Ѕайдух ≥ музикант ≤гнац≥й ѕадур. ≤ вс≥ ц≥ образи Ї наскр≥зь трагед≥йними. ѕоЇднуЇ њх також те, що кожен з них траг≥чно не вписуЇтьс¤ в оточуючу д≥йсн≥сть, переживаЇ свою в≥д≥рван≥сть в≥д соц≥уму,
≥ врешт≥ читач доходить висновку, що мислити означаЇ страждати. ћожливо, саме до цього висновку ≥ веде читача автор. „ому ул≥ш зосереджуЇ свою творчу увагу саме на цьому почутт≥ дисгармон≥њ? Ћог≥чно у цьому сенс≥ буде звернутис¤ до точки зору √ригор≥¤ остюка, ¤кий пише: Ђякщо ми хочемо збагнути глибинно покол≥нн¤ 20-х рок≥в, ¤кщо ми хочемо знати його в≥ру, його внутр≥шню трагед≥ю дисгармон≥йност≥, його звит¤жн≥ шуканн¤ нових шл¤х≥в, новоњ людини ≥, нарешт≥, його започаткуванн¤ в теор≥њ ≥ практиц≥ новоњ доби, ¤ка ще й дотепер не завершена, Ч то ми повинн≥ ¤кнайглибше вивчити творч≥сть ћ. ул≥ша. —аме в н≥й ми знайдемо таЇмниц≥ й розгадки цих Ђм'¤тежнихї рок≥в, що њх в≥рним, активним творцем ≥ сином був ћ. ул≥шї. “аким чином, ми пересв≥дчуЇмос¤ в тому, що настроЇвий струм≥нь, в≥дтворений у драматург≥њ ћ. ул≥ша, став в≥дображенн¤м не т≥льки його ≥ндив≥дуально-авторського св≥тов≥дчутт¤, а й вираженн¤м психолог≥чних настроњв ц≥лоњ епохи.
р≥м того, ћ. ул≥ш збагатив жанрову пал≥тру украњнськоњ драматург≥њ. …ого творча спадщина м≥стить комед≥њ, трагед≥њ, драми. ¬≥н розвивав жанри соц≥ально-побутовоњ драми (Ђ97ї, Ђ омуна в степахї), побутовоњ комед≥њ (Ђќтак загинув √ускаї), психолог≥чноњ драми (Ђ«онаї, Ђ«акутї), гротескноњ комед≥њ-сaтири (Ђ’ул≥й ’уринаї), абсурдноњ трагед≥њ (ЂЌародний ћалах≥йї), ф≥лософсько-≥нтелектуальноњ драми (Ђ¬≥чний бунтї, Ђћинаћазайлої), алегоричнопсихолог≥чноњ драми (Ђѕрощай, селої), соц≥ально-метафоричноњ драми (Ђћаклена √расаї).
ќтже, проблематика драматург≥њ ул≥ша досить широка й актуальна. “ут ≥ проблема сел¤нина, ¤кого насильно Ђколектив≥зуютьї ≥ мор¤ть голодом, ≥ проблема руйнуванн¤ людськоњ особистост≥ у надм≥рно складних обставинах, ≥ проблема пристосуванства, ≥ проблема нац≥онального самозбереженн¤, ≥ багато ≥нших. ќднак сл≥д зазначити, що митець зосереджував свою увагу не т≥льки на тих проблемах, ¤к≥ набули актуальност≥ у його час, але ≥ з тонкою прозорлив≥стю справжнього митц¤ зм≥г в≥дкрити т≥ проблеми, ¤к≥ т≥льки накреслювалис¤ в украњнському сусп≥льств≥. ¬≥н ви¤вив ум≥нн¤ проанал≥зувати глибинн≥ соц≥отворч≥ процеси, передбачивши њх можлив≥ насл≥дки, часом траг≥чн≥.
ƒраматург≥¤ ћ. ул≥ша позначена р≥зноман≥тними культурнол≥тературними впливами, ¤к-от реал≥стичний, побутов≥стський, нац≥онально-вертепний, вплив драматург≥њ абсурду, натурал≥зму, потоку св≥домост≥, експрес≥он≥зму, символ≥зму. ≤ таке поЇднанн¤ усього св≥тового драматург≥йного досв≥ду виводить украњнську драматург≥ю на р≥вень загальноЇвропейськоњ ≥ св≥товоњ. –оль же у цьому ул≥ша, безперечно, пров≥дна. ” його драматург≥њ поЇдналис¤ впливи експеримент≥в Ўексп≥ра, √ете, Ўоу, Ѕеккета, ‘лобера, ћопассана, ^тендал¤, його сучасника ¬. ¬инниченка та ≥нших.
ћасштаб таланту ћ. ул≥ша невим≥рний. Ќедарма ж Ћесь “анюк так в≥дгукнувс¤ про нього: Ђ¬ажко говорити, ким м≥г би стати ћикола ул≥ш, бо загинув в≥н у самому розкв≥т≥ сил, загинув, почуваючи в соб≥ могутню потугу творенн¤ї. —учасники ≥з захопленн¤м говорили про ул≥ша, зокрема Ћесь урбас вважав його пров≥дним украњнським драматургом, п≥дкреслюючи, що до його п'Їс треба ставитис¤ ¤к до твор≥в визначного митц¤. ≤ нам залишаЇтьс¤ т≥льки жалкувати, що це пл≥дне дерево було п≥дт¤то у самому кв≥ту, що украњнська л≥тература не побачила багатьох надзвичайно талановитих твор≥в.
ƒивись ≥нш≥ твори за творч≥стю ул≥ша ћиколи