Ѕиблиотека школьника

—айты дл¤ школьников и студентов : 

| в помощь старшеклассникам | все дл¤ студентов и школьниковшкольные сочинени¤афоризмы и цитатыбиографии писателейтексты песенизложени¤  | флэш игры онлайн |


”крањнська л≥тература


Ўк≥льний (учн≥вський) тв≥р:
ћорально-етичний та художн≥й потенц≥ал творчост≥ √риг≥ра “ютюнника

√риг≥р “ютюнник Ч це письменник, ¤кого можна назвати сов≥стю ц≥лого покол≥нн¤ та ц≥лоњ украњнськоњ л≥тератури. ќсь ¤к писала про √ригора “ютюнника √алина √риненко: Ђћав √риг≥р у душ≥ щось таке, чого, можливо, ≥ншим бракуЇ... “ютюнник надто проникливий ≥ глибокий, дуже зосереджений ≥ воднораз уважний до людей. ќсобливо н≥жно ставивс¤ до ж≥нок, ¤к≥ не зловживали його толерантн≥стю, прихильн≥стю... √риг≥р “ютюнник мав ≥ гар¤че серце, сповнене великоњ любов≥ до людей, великого бажанн¤ допомогти њм жити... ¬ цьому письменнику Ї щось таке, що зач≥паЇ за душу, що р≥знить його в≥д ≥нших людей, нав≥ть в≥д тих, що пишуть захоплююче ≥ ц≥каво. …ому властиве почутт¤ власноњ виниї.
√ероњ “ютюнника повн≥стю позбавлен≥ егоњзму та ≥ндив≥дуал≥стичних поривань, вони живуть за принципом, сформульованим героЇм новели Ђ«ав'¤зьї: ЂЅуде в людей Ч буде ≥ в насї. “ак вчили њх з д≥да-прад≥да, тому це звучить ¤к запов≥дь наступним покол≥нн¤м, ¤к вираженн¤ ≥деалу житт¤ ≥ стосунк≥в м≥ж людьми.
√ероњ новел письменника утверджують в житт≥ т≥ принципи, ¤кими жив ≥ њх автор. ¬они несуть у соб≥ величезний потенц≥ал життЇстверджуючоњ сили, одв≥чноњ народноњ мудрост≥. Ќайщир≥ш≥ симпат≥њ √ригора “ютюнника в≥ддан≥ скромним буд≥вничим житт¤, отим самим люд¤м прац≥, чињ пориванн¤ письменник так досконало знав, бо теж був одним з них. ¬≥д ранн≥х рок≥в п≥знав в≥н ц≥ну важкого карткового хл≥ба ≥ пекуч≥сть кривди, завданоњ кимось, але так само з ранн≥х рок≥в зрозум≥в ц≥ну справжньоњ дружби, п≥дтримки близьких людей, варт≥сть людського тепла, ¤ке н≥чим не зам≥ниш. “акими речами сл≥д дорожити в житт≥, ≥ саме цю думку утверджують героњ новел “ютюнника. ¬они живуть справжн≥ми ц≥нност¤ми, а не штучними, розум≥ють, що ц≥ну маЇ не зовн≥шн≥сть людини, не ефектн≥сть њњ повед≥нки, не красив≥сть вислов≥в, а њњ справа, ставленн¤ њњ до матер≥ та близьких людей, до друга, коханоњ, до свого обов'¤зку. ≤ засуджуючи облудн≥сть р≥зних покидьк≥в, що руйнували людськ≥ душ≥, письменник був нещадним, нав≥ть жорстоким.
ѕравдив≥стю зображуваних людських характер≥в, художньою майстерн≥стю у в≥дтворенн≥ њхн≥х вчинк≥в, емоц≥й Ч ось чим найб≥льше приваблюють читача твори √ригора “ютюнника. …ого героњ правдив≥ кожним своњм жестом, кожною психолог≥чною деталлю, репл≥кою, погл¤дом, виразом обличч¤. ƒ≥алоги героњв опов≥дань вражають своЇю природн≥стю, влучн≥стю, бездоганною достов≥рн≥стю. “ютюнник справд≥ Ї живописцем життЇвоњ правди ≥ справжн≥м майстром художньоњ детал≥, у вм≥лому використанн≥ ¤коњ ≥ пол¤гаЇ величезний художн≥й потенц≥ал його творчост≥.
Ќайчаст≥ше деталь у творах “ютюнника Ї наскр≥зною, вона бере участь у творенн≥ характеру ≥ часто переростаЇ у символ, ¤к, наприклад, в опов≥данн≥ Ђ«ав'¤зьї. “ут деталь спочатку створюЇ настр≥й, таку соб≥ елег≥йну тональн≥сть, схвилюванн¤, а пот≥м стаЇ зримим образом, ¤кий своњм п≥дтекстом асоц≥ативно даЇ багатозначний символ у заголовку тексту, книги.
ћожна згадати також Ђзозулюї у творах Ђ¬ сут≥нкахї, Ђ“ри зозул≥ з поклономї. «озул¤ Ч образ зневаженоњ людьми нещасноњ ж≥нки, самотньоњ д≥вчини, символ тривоги й печал≥ людськоњ. ÷ей символ стаЇ нев≥д'Їмним компонентом поетики твор≥в √ригора “ютюнника. —имвол≥чний також образ Ђвогник далеко в степуї. ¬≥н символ≥зуЇ над≥ю, ¤ка веде людину в житт≥. Ќехай вогник дуже далеко в степу, але в≥н Ї, ≥ тому завжди треба спод≥ватис¤ на краще. ќтже, Ђвогник далеко в степуї Ї символом спод≥ванн¤, пров≥дною з≥ркою кожноњ людини, ¤ка виводить людину з≥ складних життЇвих ситуац≥й.
™ й ≥нш≥ символи-детал≥ в поетиц≥ письменника. “ак, в опов≥данн≥ Ђ—ин прињхавї ≥з сарказмом та г≥ркотою зображено, ¤к син-город¤нин, прињхавши до матер≥, хизуЇтьс¤ автомоб≥лем та ≥ншими ознаками свого забезпеченого житт¤, нав≥ть мовленн¤ його ¤кесь неживе, перекручене, ¤к ≥ в≥н сам. “ак, в≥н говорить: Ђякщо вже кликати когось ≥з чужих, то нужних людей, полЇзних. √олову колгоспу чи ще когось, хто вам пригодитьс¤ї. ¬≥н не звик просто любити людей, обдаровувати њх своЇю теплотою, насолоджуватис¤ њхн≥м теплом. ƒо людей цей син ставитьс¤ просто ¤к до засоб≥в дос¤гненн¤ ще б≥льшого добробуту, в≥н згоден терп≥ти њхню присутн≥сть задл¤ вигоди. ≤ дуже промовиста деталь Ч прохолодне поблискуванн¤ Ђћосквичаї п≥д грушею п≥сл¤ невдалоњ гул¤нки. ÷ей холодний блиск символ≥зуЇ духовне зубож≥нн¤, байд≥жусть до людей, сит≥сть.
јле найб≥льш вражаючою Ї деталь, ¤ку використовуЇ письменник у творах з трагед≥йним звучанн¤м. «гадаймо, наприклад, ¤к починаЇтьс¤ пов≥сть Ђ лимкої. ¬ирушаючи у далеку небезпечну ƒорогу по с≥ль, дитина ночуЇ п≥д скиртою п≥зньоњ ос≥нньоњ ноч≥: Ђ”ноч≥ йому снилас¤ велика згра¤ жовтих ворон≥в ≥з жовтими горобц¤ми вперем≥ш. ј то була не згра¤ ≥ не химера оп≥вн≥чна Ч то був вихор з великого кленового ≥ др≥бного вишневого лист¤, що зн¤вс¤ над вис≥лком, коли  лимко вийшов у степ за станц≥ю ≥ востаннЇ огл¤нувс¤ назад. “а лист¤на згра¤ стовпом стала у п≥днебесс¤, вище й вище, а там здр≥бн≥ла, розсипалась ≥ зникла геть з очейї. “ут використано к≥лька символ≥в-деталей. ѕо-перше, ворон символ≥зуЇ горе, трагед≥ю, перебуванн¤ на меж≥ м≥ж житт¤м ≥ смертю. ∆овтий кол≥р ув≥ сн≥ означаЇ напружений психолог≥чний стан геро¤.. јналог≥чну ж деталь письменник використовуЇ ≥ в пов≥ст≥ Ђќблогаї.
’удожн¤ деталь у творчост≥ √ригора “ютюнника одночасно Ї засобом ≥ узагальненн¤, тип≥зац≥њ й ≥ндив≥дуал≥зац≥њ, конкретизац≥њ у зображенн≥ предмет≥в та характер≥в. ” вм≥лому використанн≥ њњ пол¤гаЇ величезний художн≥й потенц≥ал твор≥в письменника.
’очетьс¤ зак≥нчити св≥й тв≥р словами ™вгена √уцала: Ђћоже, то був природний стан його душ≥ Ч бол≥ти ≥ вбол≥вати за ≥нших? ћоже, то й був природний стан його душ≥ Ч саме бол≥ти та страждати, а не бути в стан≥ самовдоволеного спокою? Ѕол≥ти й страждати, але не мовчки, не потай, а Ч в≥дкрито, на загал, аби отим своњм привселюдним болем та стражданн¤м пор¤тувати ≥нших, принести б≥льше добра в цей великий, прекрасний Ч ≥ такий ще не вдосконалений св≥т, що стоњть на дисгармон≥њ, а мав би сто¤ти лише на гармон≥њ... « роками цей б≥ль не вгамовувавс¤, а виростав, ¤к виростав ≥ письменницький талант. ≤ ¤к м≥г угамуватис¤, коли б≥ль був природним станом душ≥...ї


ƒивись ≥нш≥ твори за творч≥стю √риг≥ра “ютюнника

 
Hosted by uCoz