Ўк≥льний тв≥р:
"ѕот≥к св≥домост≥" та анал≥з психолог≥њ людини в творчост≥ ƒ.ƒжойса
ќпов≥данн¤ ƒжеймса ƒжойса написан≥ в реал≥стичн≥й манер≥, пройн¤т≥ скепсисом, г≥ркою та сумною ≥рон≥Їю. ¬они засв≥дчили блискучу майстерн≥сть ƒ∆ойca-стил≥ста, багатство в≥дт≥нк≥в його мови. ” них ƒжойс в≥дтворюЇ обт¤жливу ≥ нудну атмосферу обивательського ≥снуванн¤. ѕисьменник м≥г ≥ дал≥ "працювати" в реал≥зм≥, та св≥домо обрав шл¤х модерн≥зму ≥... вдруге став класиком!
ƒо таких твор≥в ƒжойса належать психолог≥чне есе "ƒжакомо ƒжойс" (1914), романи "ѕортрет художника замолоду" (1916), "”л≥сс" (1922) ≥ "ѕоминки за ‘≥ннеганом" (1939). ”с≥ вони написан≥ в манер≥ "потоку св≥домост≥". ÷е пон¤тт¤ запозичене л≥тературознавством ≥з психолог≥њ й ф≥лософ≥њ, а сам терм≥н - ≥з книги вченого ¬≥ль¤ма ƒжемса "Ќауков≥ основи психолог≥њ", де в≥н пор≥вн¤в св≥дом≥сть людини ≥з плином р≥ки, потоку. ƒумка зм≥нюЇ думку, вони перепл≥таютьс¤, вступають одна з одною у суперечку або, навпаки, доповнюють одна одну тощо.
” ƒжойса "пот≥к св≥домост≥" стаЇ л≥тературним методом, а увага до внутр≥шнього св≥ту людини, њњ психолог≥њ - його творчим кредо. ѕерший такий тв≥р - це психолог≥чне есе "ƒжакомо ƒжойс". ѕонад чверть стол≥тт¤ минуло в≥д смерт≥ ƒжойса, коли в≥домий американський джойсознавець –≥чард ≈ллмаи перекупив цей шедевр у ¤когось колекц≥онера-Ївропейц¤, котрий не захот≥в назвати своЇ ≥м'¤. —талос¤ це 1968 року. ÷ей невеличкий тв≥р ц≥кавий передус≥м тому, що написаний на меж≥ творчост≥ ƒжойса-реал≥ста ≥ ƒжойса-модерн≥ста. ј така "прикордонн≥сть" ц≥кава вже сама по соб≥. ƒо того ж, сам ƒжойс у зр≥лому в≥ц≥, п≥сл¤ невдалого твору "ѕоминки за ‘≥ннеганом", ¤кось з≥знавс¤, що хот≥в би ще написати таку ж елегантну р≥ч, ¤к "ƒжакомо". ” цьому твор≥ автор апробував багато композиц≥йних елемент≥в р≥зного р≥вн¤, ¤к≥ знаходимо у його п≥зн≥ших модернових творах. ” "ƒжакомо" автор з неп≥дробною ≥ принадною само≥рон≥Їю в≥дтворив ц≥кавий момент свого житт¤, коли в≥н, зр≥лий мужчина, закохавс¤ у свою ученицю, молоду ≥тал≥йську Їврейку јмал≥ю ѕоппер, що брала в нього уроки англ≥йськоњ. ≤рон≥зуючи над великою р≥зницею у в≥ц≥, в≥н жартома називаЇ л≥ричного геро¤ есе - ƒжакомо (нат¤каючи на ≥м'¤ знаменитого "серцењда" азанови). јле ж не можна забувати й того, що под≥њ розгортаютьс¤ переважно в ≤тал≥њ, де англ≥йському ≥мен≥ "ƒжеймс" Ї ≥тал≥йський в≥дпов≥дник - "ƒжакомо". ј в≥дтак ƒжойс у ≤тал≥њ - таки ƒжакомо... ÷ей др≥бний еп≥зод приватного житт¤ письменника зробив тв≥р визнаним шедевром всесв≥тньоњ л≥тератури передус≥м тому, що написаний у творч≥й манер≥ "потоку св≥домост≥".
по тем≥:
категор≥¤: заруб≥жна л≥тература / твори за творч≥стю ƒжойсa ƒжеймсa / "ѕот≥к св≥домост≥" та анал≥з психолог≥њ людини в творчост≥ ƒ.ƒжойса