Ўк≥льний тв≥р:
«агадка ƒжеймса ƒжойса
” 2002 роц≥ виповнилос¤ 120 рок≥в ≥з дн¤ народженн¤ корифе¤ ≥рландськоњ л≥тератури XX стол≥тт¤, одного ≥з засновник≥в Ївропейського модерн≥стського роману ƒжеймса ƒжойса, а також 80 рок≥в в≥д часу по¤ви "великоњ книги" (за св≥дченн¤м ’ем≥нгуе¤) - роману "”л≥сс" (1922). “од≥ один з ≥рландських м≥н≥стр≥в, бажаючи прославити свою крањну, запропонував порушити питанн¤ про висуненн¤ роману ƒжойса на Ќобел≥вську прем≥ю. √≥рко всм≥хаючись, письменник зауважив, що ¤кщо м≥н≥стру набрид м≥н≥стерський портфель, то хай порушить це питанн¤ перед ≥рландським каб≥нетом - в≥н негайно позбудетьс¤ посади. Ќобел≥вськоњ прем≥њ ƒжойс так ≥ не отримав. ¬≥н просто прославив себе своњм романом на весь св≥т.
∆иттЇв≥ умови, навчанн¤ на ф≥лолог≥чному факультет≥ ƒубл≥нського ун≥верситету, набут≥ ірунтовн≥ знанн¤ - все це впливаЇ на творч≥сть майбутнього письменника. Ќа додачу до неаби¤ких природних зд≥бностей формуЇтьс¤ характер особистост≥. ƒитинство у багатод≥тн≥й родин≥ було нелегким, але воно зм≥цнило волю майбутнього письменника. ” юност≥ в≥н гостро в≥дчуваЇ самотн≥сть, ≥ хто знаЇ, може, в≥дгороджуючись в≥д св≥ту книжками, в≥н тим самим знаходив дорогу до нього. ѕ≥зн≥ше про своЇ сприйн¤тт¤ св≥ту ƒж. ƒжойс розпов≥сть у роман≥ "”л≥сс", над ¤ким в≥н працював з 1914 по 1922 р≥к. —початку планувалос¤ невеличке опов≥данн¤ "ќдин день м≥стера Ѕлума у ƒубл≥н≥". јле пот≥м автор об'ЇднуЇ його з розпов≥ддю про —т≥вена ƒедала, головного геро¤ роману "ѕортрет митц¤ змолоду". ќсь так з'¤вл¤ютьс¤ 700 стор≥нок нового роману "”л≥сс".
ўо почалос¤ в л≥тературному св≥т≥ з його по¤вою! ќдн≥ захоплювались, ≥нш≥ обурювались, виносились нав≥ть судов≥ вердикти. —причинивс¤ справжн≥й скандал. нигу заборонили друкувати в јнгл≥њ ≥ в јмериц≥, самого автора звинуватили у аморальност≥. ј перше повне виданн¤ з'¤вилос¤ в ѕариж≥, в 1922 роц≥, викликавши нов≥ суперечки.
„им же так приваблюЇ роман? ѕро що в≥н? —ам ƒж. ƒжойс сказав: "я наповнив текст такою к≥льк≥стю загадок ≥ затемнених м≥сць, що професорам потр≥бн≥ будуть стол≥тт¤, щоб з'¤сувати, що ¤ мав на уваз≥, ≥ це Їдиний шл¤х до безсмерт¤".
’рестомат≥йним Ї твердженн¤, що, створюючи "”л≥сса", ƒжойс намагаЇтьс¤ показати всеос¤жну енциклопед≥ю сучасного йому житт¤, культури, створити алегор≥ю культури людства. ѕерсонажами роману виступають близьк≥ серцю автора ≥рландц≥, але вони можуть бути ≥ геро¤ми славетноњ гомер≥вськоњ "ќд≥ссењ", про них могла розпов≥дати Ўахразада у своњх казках про —индбада-мореплавц¤ ≥ ≥нших. –оман розрахований на ерудованого читача, ¤кий буде насолоджуватис¤, розплутуючи загадки автора.
–оман "”л≥сс" складаЇтьс¤ з трьох частин (всього в них 18 еп≥зод≥в - так автор називаЇ розд≥ли), ¤к≥ нагадують про под≥њ гомер≥вськоњ "ќд≥ссењ". “≥сно поЇднан≥ вони з окремими видами мистецтв ≥ науками. Ќаприклад, "Ќестор" - з ≥стор≥Їю, "—цилла ≥ ’ар≥бда" - з л≥тературою, "—ирени" - з музикою. «ац≥кавило мене ≥ те, що кожен еп≥зод в≥дпов≥даЇ т≥й чи ≥нш≥й частин≥ т≥ла: Ќац≥ональна б≥бл≥отека в "—цилл≥ ≥ ’арибд≥" символ≥зуЇ мозок, вулиц≥ ƒубл≥на - кровоносну систему, символ≥чний образ з "≈ола" - леген≥, 3 "јњда" - серце. якщо ще й додати, що кожен еп≥зод маЇ ще й св≥й кол≥р, то можна в≥дчути загадков≥сть, приваблив≥сть цього незвичайного модерн≥стського твору, ¤кий маЇ в≥дверто ≥рон≥чний п≥дтекст.
"”л≥сс" практично не маЇ фабули, але ми одразу в≥дчуваЇмо його в≥дверто ≥рон≥чний п≥дтекст. ÷е опис одного конкретного дн¤ (16 червн¤ 1904 року) з житт¤ рекламного агента Ћеопольда Ѕлума. ÷ей день в його житт≥ маЇ стати драматичним: герой знаЇ, що його дружина ћолл≥ чекаЇ на зустр≥ч з коханцем. ÷¤ под≥¤ глибоко ранить душу геро¤ ƒж. ƒжойса.
ѕрототипом Ѕлума Ї ќд≥ссей. Ќа думку автора, в≥н виконуЇ в житт≥ дек≥лька ролей: син Ћаерта, батько “елемаха, чолов≥к ѕенелопи, учасник “ро¤нськоњ в≥йни, цар ≤таки. ќдна людина поЇднала в соб≥ найкращ≥ ¤кост≥. ј у Ѕлума в≥дсутн≥ героњчн≥ ¤кост≥ - в≥н звичайний перес≥чний тип. ќднак не сл≥д забувати, що ќд≥ссей не т≥льки "хитромудрий", але й багатостраждальний - он ск≥льки випробувань випало на його долю! ѕо-своЇму страждаЇ ≥ Ѕлум, чим доводить свою вразлив≥сть ≥ водночас г≥дн≥сть.
ƒружина Ћеопольда - ћер≥он Ѕлум, тридц¤тир≥чна ж≥нка, звичайна сп≥вачка. ¬она не дуже доброчинна, але чолов≥к њњ кохаЇ. ѕрототип героњн≥ - гомер≥вська ѕенелопа. ¬она егоњстична, прим≥тивна, хоча, ¤к ≥ ѕенелопа, виконуЇ роль дружини. ћолл≥ автор зображуЇ у ≥рон≥чно-парод≥йному аспект≥.
ƒл¤ повноњ родини не вистачаЇ сина ќд≥ссе¤ ≥ ѕенелопи - “елемаха. …ого роль у роман≥ виконуЇ —т≥вен ƒедал - виразник людського ≥нтелекту. ÷е високоосв≥чений ≥нтел≥гент, учитель ≥стор≥њ, поет. —аме з цим героем дек≥лька раз≥в зустр≥чаЇтьс¤ Ѕлум 16 червн¤ 1904 року. —початку вони не звертають уваги один на одного, йдучи кожен своЇю дорогою. ≤ лише п≥зно вноч≥ Ѕлум р¤туЇ —т≥вена, приводить до себе додому, а вранц≥ вони знов розстаютьс¤.
Ќав≥що потр≥бна њм була ц¤ зустр≥ч? ўо прит¤гуЇ один до одного таких р≥зних людей - ще одна загадка твору.
—т≥вен - це “елемах, що втратив батька ≥ власну дом≥вку. —хож≥ в≥дчутт¤ маЇ ≥ Ѕлум: одинадц¤ть рок≥в назад у нього помер син. Ќереал≥зован≥ батьк≥вськ≥ почутт¤ ≥ прагненн¤ батьк≥вськоњ п≥дтримки вели њх один до одного, але не змогли реал≥зуватис¤.
≤снуЇ ≥ така думка. ÷≥ героњ вт≥люють два начала людського "¤" - Ѕлум - приземлено плотського ≥ —т≥вен - ≥нтелектуально п≥днесеного. —аме так можна по¤снити њх т¤ж≥нн¤ один до одного, що в≥дбуваютьс¤ на глибинному р≥вн≥ прот¤гом всього роману.
јле ¤к би там не було, зустр≥вшись, вони знов розход¤тьс¤, кожен ≥де своЇю дорогою, у кожного сво¤ од≥ссе¤, а житт¤ людини - це лише фрагмент житт¤ людства. ¬се повторюЇтьс¤. –≥зниц¤ т≥льки у часових рамках.
≤ ще одна неспод≥ванка, ¤ка пот≥м стане нев≥д'Їмною частиною твор≥в "потоку св≥домост≥". √ероњв ƒжойса ми бачимо немов би з середини, особливо його ц≥кавить внутр≥шнЇ житт¤ людини, про¤ви його п≥дсв≥домих бажань, св≥т внутр≥шн≥х асоц≥ац≥й. “ому у твор≥ безл≥ч нат¤к≥в, багатозначних символ≥в, деталей, ¤к≥ дають прост≥р дл¤ читачев≥ дл¤ своњх асоц≥ац≥й. ожен по своЇму розгадуЇ загадку ƒжеймса ƒжойса.
по тем≥:
категор≥¤: заруб≥жна л≥тература / твори за творч≥стю ƒжойсa ƒжеймсa / загадка ƒжеймса ƒжойса