Ѕ≥ограф≥њ заруб≥жних письменник≥в: Ћонгфелло √енр≥
Ћ≥тературне житт¤ —получених Ўтат≥в в епоху зр≥лого романтизму набуло жвавост≥, динам≥ки, розмаху, ¤ких не знало ран≥ше. —тарше покол≥нн¤ романтик≥в ≥де не в≥д≥йшло, а вже з'¤вились нов≥ ≥мена: ≈мерсон, √оторн, “оро, Ћонгфелло, Ћоуелл, ћелв≥лл, ”њтмен, ѕо, Ѕ≥чер-—тоу та дес¤тки ≥нших. Ќезм≥рно зросла к≥льк≥сть л≥тературних журнал≥в, що суттЇво спри¤ло розвитку л≥тератури в крањн≥. “ворч≥сть √енр≥ ¬одсворта Ћонгфелло, американського поета, пов'¤зана з п≥зн≥м етапом розвитку романтизму в л≥тератур≥ —Ўј. ¬≥н в≥домий читачев≥ ¤к творець знаменитоњ "ѕ≥сн≥ про √ай¤вату" (1855), у котр≥й було осп≥вано легендарного геро¤ п≥вн≥чноамериканських ≥нд≥анц≥в. ¬≥н створив також "ѕ≥сню про рабство" (1842), котра пролунала протестом проти становища негр≥в у —получених Ўтатах. Ћонгфелло народивс¤ в родин≥ адвоката, його готували до юридичноњ кар'Їри. јле вже в коледж≥ в≥н захопивс¤ вивченн¤м нових Ївропейських мов ≥ поез≥Їю. «ак≥нчивши курс у 1825 роц≥, в≥н зд≥йснив подорож до ™вропи, де пров≥в три роки. ёнак слухав лекц≥њ в √етт≥нгензькому ун≥верситет≥, в≥дв≥дав ≤тал≥ю, ≤спан≥ю, ‘ранц≥ю, јнгл≥ю, √олланд≥ю, Ўвейцар≥ю. ѕ≥сл¤ поверненн¤ Ћонгфелло почав викладати ≥ноземн≥ мови у тому ж коледж≥, у котрому навчавс¤. Ѕлизько двадц¤тьох рок≥в (1835- 1854) Ћонгфелло був професором кафедри Ївропейських мов √арвардського ун≥верситету, а п≥сл¤ цього повн≥стю присв¤тив себе л≥тературн≥й творчост≥. оло його науково-л≥тературних ≥нтерес≥в було досить широким ≥ р≥зноман≥тним. ¬≥н писав л≥ричн≥ в≥рш≥, поеми, балади, подорожн≥ нариси, складав поетичн≥ антолог≥њ, займавс¤ перекладами. ” 1855 роц≥ Ћонгфелло зак≥нчив роботу над найвизначн≥шою працею свого житт¤ "ѕ≥снею про √ай¤вату". ÷¤ еп≥чна поема створена на ірунт≥ пам'¤ток ≥нд≥анського фольклору. ѕоет з≥брав ≥ опрацював п≥сн≥ й легенди, котр≥ ≥снували серед п≥вн≥чноамериканських ≥нд≥анц≥в, ≥ розпов≥дали про житт¤, подвиги, боротьбу народного геро¤ - легендарного богатир¤ √ай¤вати. ѕоет розпов≥даЇ про його дивовижне народженн¤ та його величне житт¤ в ≥м'¤ щаст¤ свого народу, котрий прагне йти шл¤хом добра й правди. √ай¤вата - особа ≥сторична. ¬≥н жив у XV стор≥чч≥, походив з племен≥ ≥рокез≥в, пот≥м став одним з вожд≥в ≥нд≥анського народу. ” фольклорних опов≥д¤х √ай¤вата над≥лений рисами казкового геро¤. “ому ≥ в ≥нтерпретац≥њ Ћонгфелло ≥стор≥¤ √ай¤вати стаЇ поетичною легендою, чар≥вною казкою, у котр≥й фантастичний вимисел перепл≥таЇтьс¤ з народною мудр≥стю. √ерой поеми - особа незвичайна: автор над≥лив його чудесною силою, незвичайним розумом ≥ в≥двагою. ¬с≥ своњ сили в≥н в≥ддаЇ на благо свого народу - в цьому й пол¤гаЇ образ суто народного геро¤. √ай¤вата навчаЇ ≥нд≥анц≥в необх≥дним речам у њхньому житт≥: майстерност≥ полюванн¤ ≥ землеробства, в≥н винаходить писемн≥сть, в≥дкриваЇ таЇмниц≥ л≥карського мистецтва. ¬≥н вивчаЇ таЇмниц≥ природи, розум≥Ї голоси зв≥р≥в ≥ птах≥в, ум≥Ї слухати шум в≥тру, дзюрчанн¤ р≥чки. ѕор¤д з цим у поем≥ в≥дтворен≥ прекрасн≥ картини природи ѕ≥вн≥чноњ јмерики, змальовано побут ≥нд≥анських племен, спос≥б њхнього житт¤. « великою достов≥рн≥стю змальовано од≥ж, зброю, прикраси, що даЇ змогу в≥дтворити колорит ≥нд≥анського житт¤, в≥дчути правдопод≥бн≥сть. ќбрази героњв опоетизован≥ автором: це в≥дважний ≥ н≥жний „айбайабос, простодушний ≥ см≥ливий ваз≥нд, струнка й гнучка ¬енона, прекрасна Ќоком≥с. ”с≥ вони енерг≥йн≥ й в≥дважн≥ люди, котр≥ прагнуть до щаст¤ ≥ хочуть дос¤гти'його. ” заключн≥й частин≥ поеми √ай¤вата закликаЇ своњх сп≥вв≥тчизник≥в жити у дружб≥ з б≥лими й прислухатис¤ до њх мудрих порад. ‘≥нал п≥сн≥ пронизаний настро¤ми всепрощенн¤. ”перше наш читач зм≥г познайомитис¤ з образом √ай¤вати в переклад≥ Ѕун≥на, згодом його перекладали в≥дом≥ поети ј. ћайков, . Ѕальмонт, . „уковський. ѕерша половина 50-х рок≥в становить вершину в ≥стор≥њ американського романтизму; романтичний рух зайн¤в три дес¤тир≥чч¤, а пот≥м пережив смугу глибокого занепаду, залишивши нащадкам багатий художн≥й ≥ ф≥лософський спадок.
по тем≥:
категор≥¤: б≥ограф≥њ заруб≥жних письменник≥в / Ћонгфелло √енр≥