Ѕиблиотека школьника

—айты дл¤ школьников и студентов : 

| в помощь старшеклассникам | все дл¤ студентов и школьниковшкольные сочинени¤афоризмы и цитатыбиографии писателейтексты песенизложени¤  | флэш игры онлайн |

Ѕ≥бл≥отека школ¤ра


”крањнськ≥ народн≥ п≥сн≥-балади

Ѕаладна скарбниц¤ украњнського народу - одна з найб≥льших у св≥товому фольклор≥. —ьогодн≥ в н≥й в≥дом≥ понад 300 сюжетних тип≥в, не враховуючи великоњ к≥лькост≥ рег≥ональних вар≥ант≥в њх оприлюдненн¤.
ѕ≥сн≥-балади сп≥валис¤ на наш≥й земл≥ ще за доби  ињвськоњ –ус≥ в надрах ¤зичницькоњ календарноњ та родинноњ обр¤дност≥. “а найпродуктивн≥шим пер≥одом створенн¤ балад вважаЇтьс¤ XV - XVII стол≥тт¤, коли баладн≥ сюжети народжувалис¤ в умовах пост≥йноњ боротьби народу з ханськими та султанськими завойовниками. ¬ цей час поодинок≥ зразки п≥сенних твор≥в уже записуютьс¤, використовуютьс¤ в художн≥й та науков≥й л≥тератур≥.
¬иникненн¤ козацтва з його героњчними походами, визвольна в≥йна украњнського народу проти шл¤хтич≥в-поневолювач≥в спричинилис¤ до сюжетно-тематичного збагаченн¤ балад, створенн¤ великого ≥сторичного циклу, ¤кий продуктивно поповнювавс¤ в ус≥ часи аж до наших дн≥в.
—творен≥ народом упродовж к≥лькох в≥к≥в, заф≥ксован≥ фольклористами в XIX ≥ XX стол≥тт¤х балади дають можлив≥сть досл≥дникам визначити, що це - своЇр≥дний жанр еп≥чних у своњй основ≥ п≥сенних твор≥в з розгорненими гостродраматичними сюжетами, в ¤ких реал≥стично (не без елемент≥в фантаз≥њ та м≥ф≥чност≥) в≥дображаютьс¤ вин¤тково напружен≥ конфл≥кти чи фатальн≥ зб≥ги обставин в особист≥й, с≥мейн≥й та громадськ≥й сферах народного житт¤.
«а тематичним спр¤муванн¤м балади можна розд≥лити на так≥ групи: ≥сторичн≥ та соц≥ально-побутов≥, про родинн≥ взаЇмини, про коханн¤. ÷ей розпод≥л умовний, бо де¤к≥ соц≥ально-пол≥тичн≥ та ≥нтимн≥ мотиви перехрещуютьс¤ в р≥зних групах балад, посилюючи њхню п≥знавальну та естетичну ц≥нн≥сть.
¬ ≥сторичному цикл≥ в≥дображен≥ вс≥ етапи боротьби украњнського народу проти зовн≥шнього ≥ внутр≥шнього поневоленн¤ (наб≥ги бусурман≥в, утиски з боку польськоњ шл¤хти, закр≥паченн¤ рос≥йським царатом). ≤сторична д≥йсн≥сть подаЇтьс¤ не документальною ф≥ксац≥Їю конкретних факт≥в ≥ под≥й, а ¤к художнЇ в≥ддзеркаленн¤ њх через дол≥, переживанн¤ й трагед≥њ масових учасник≥в под≥й та ≥сторичних постатей.
Ќайповн≥ше балади в≥дтворили конфл≥кти ≥ драми родинного житт¤: м≥ж подружж¤м, братами й сестрами, батьками ≥ д≥тьми, нев≥стками, з¤т¤ми тощо. ¬ украњнському фольклор≥ Ї близько п≥втораста таких сюжет≥в. “ут ми знаходимо гостр≥ сутички м≥ж чолов≥ком ≥ ж≥нкою, зумовлен≥ нер≥вним шлюбом, зрадою, п≥дступним втручанн¤м свекрухи, тещ≥ в житт¤ молодоњ пари. ќкремий цикл складають твори про г≥рку сир≥тську ≥ вдовину долю. ” цих творах засуджуЇтьс¤ вс¤ке насильство, егоњзм, скуп≥сть ≥ бездушн≥сть, в≥дстоюютьс¤ кращ≥ традиц≥њ с≥м'њ, взаЇмодопомога й в≥рн≥сть м≥ж родичами.
—еред балад багато твор≥в про коханн¤ та дошлюбн≥ стосунки молодих людей. ¬≥дом≥ понад сто сюжет≥в на цю тему, де вар≥юютьс¤ гостр≥ ситуац≥њ ≥ нав≥ть трагед≥њ, конфл≥кти м≥ж парубком ≥ д≥вчиною, закоханими ≥ њхн≥ми батьками. ¬ основу сюжет≥в л¤гли ≥ нерозд≥лена любов, ≥ ревнощ≥, ≥ чаруванн¤, ≥ отруЇнн¤, ≥ помста. Ѕалади започаткували сп≥вчутливе ставленн¤ до обдурених, зрадливо зведених д≥вчат, покриток, порушили проблему, ¤ка розвинулас¤ в художн≥й л≥тератур≥, зокрема в творчост≥ “араса Ўевченка.
 р≥м незвичних, екстремальних сюжет≥в, предметною жанровою ознакою балади Ї те, що соц≥альна д≥йсн≥сть, ≥сторичн≥ под≥њ передаютьс¤ кр≥зь призму особистих драм ≥ трагед≥й з позиц≥й усталених етичних принцип≥в ≥ норм народноњ морал≥. ÷е посилюЇ морально-дидактичний, повчальний потенц≥ал фольклору. “раг≥чн≥ розв'¤зки балад св≥дчать про те, що вс¤кий злочин, вс¤кий аморальний вчинок обов'¤зково повинен повернутис¤ проти того, хто його запод≥¤в чи спровокував. «ло не може залишитис¤ безкарним. «аконами народноњ морал≥ пройн¤т≥ вс≥ сюжети балад. ≤нколи морально-етичн≥ принципи виокремлюютьс¤ (переважно в к≥нц≥ твору) у своЇр≥дн≥ настановч≥ запов≥ти - зверненн¤ геро¤, що став жертвою обставин чи людей.
Ѕалади не втрачають свого п≥знавального, виховного ≥ естетичного значенн¤ ≥ в наш≥ дн≥. ѕрийшовши до нас з давнини, вони збагачують наш≥ у¤вленн¤ про минуле украњнського народу, поповнюють наше розум≥нн¤ соц≥альних ≥ моральних засад людських взаЇмин, що складалис¤ в≥ками.

"Ѕ≥бл≥отека школ¤ра" пропонуЇ ¬ам ознайомитись з наступними украњнськими народними п≥сн¤ми-баладами:

  • ќй чиЇ ж то жито, чињ ж то покоси

  • ќй не ходи, √рицю

  • ѕро шандар¤

  • ўо с≥ в пол≥ заб≥л≥ло

  • ќй був в с≥ч≥ старий козак

  • ќй д≥вчина по гриби ходила

  • —естриц¤ брата просила

  • ” пол≥ береза, у пол≥ кудр¤ва


  • категор≥¤: усна народна творч≥сть / п≥сн≥-балади

     
    Hosted by uCoz