Домашні завдання з англійської мови для 8-го класу. Тема 1 (уроки 8-10)
Lesson 8
3. Дайте відповіді на запитання.
1. І have been to Kyiv. 2. I visited the Ukrainian Fine Art Museum, the Taras Shevchenko Museum and others. 2. I saw the monuments to Bohdan Khmelnitsky and Taras Shevchenko there. 3. Yes, there is. 4. There is a monument to Taras Shevchenko there. 5. There are the Ukrainian Fine Art Museum, the Taras Shevchenko Museum, the Museum of Ukrainian History and others.
5. Прочитайте листа. Зверніть увагу на значення нових слів і виразів.
«Шановна Світлано!
Я щойно отримала твого листа, з якого я дізналася про твою цікаву подорож до Запоріжжя. Я ніколи не була в цьому місті, але я багато чула про нього, про Хортицю і про Запорозьку Січ. Я буду намагатися відвідати Запоріжжя наступного літа.
Ти питала мене, чи мій старший брат Толя їздив зі мною до табору відпочин¬ку цього літа. Толя не їздив до табору відпочинку. Його дядько Тарас — фермер, і Толя разом зі своїми двома друзями допомагали йому в польовій роботі. Толя розповідав мені, що там було дуже цікаво. Кожного ранку хлопці йшли працювати в поле. Вони допомагали дядькові Тарасу збирати врожай. Вони звичайно працювали чотири години, а потім обідали. Кожного тижня дядько Тарас підсумовував результати їхньої праці і платив їм за неї. Вдень хлопці активно відпочивали. Вони часто слухали музику, купалися і загоряли. Вони також читали книжки, дивилися телевізор і грали в шахи. По неділях вони грали у футбол з сільськими хлопцями і ходили в кіно. .Толя розповідав мені, що вони гарно провели час у селі. А що ти розкажеш про свою сільську подругу Олю? Чи вона їздила до своїх родичів у місто минулого літа? Розкажи мені про це, будь ласка, в твоєму наступному листі.
Твоя подруга Марина».
6. а) Прочитайте словосполучення і речення і перекладіть їх українською мовою,
б) Складіть речення з виділеними словами.
a grave — могила Могила Івана Сірка. Ми відвідали могилу відомого письменника. Every year we visit the grave of our grandmother.
a harvest — врожай Врожай овочів, врожай фруктів, збирати врожай овочів, збирати врожай фруктів, збирати врожай овочів і фруктів. Ми допомагали батькам збирати врожай овочів і фруктів. Врожай яблук дуже багатий цього року. Farmers gather in the harvest in autumn.
to decide — вирішувати Марина вирішила поїхати в Рівне наступного літа. Учні вирішили посадити яблуневі дерева в шкільному саду. Старшокласники самі можуть вирішувати багато важливих питань. We decided to clean the flat on Sunday.
Lesson 9
12. Дайте відповіді на запитання по тексту впр. 5.
1. Yes, they did. They worked on the farm last summer. 2. They helped uncle Taras to gather in the harvest. 3. They had an active rest in the afternoon. They often listened to music, bathed and laid in the sun. They also read books, watched TV and played chess. On Sundays they played football with village boys and went to the cinema. 4. Yes, I did. I liked the way Tolya's friend spent their time in the village. 5. Yes, I have. (I have been on the farm.) No, I haven't. (I haven't been on the farm.) 6. I helped to dig around the trees, to water vegetables and fruit-trees, to gather in the harvest of fruits and vegetables.
13. Розкажіть своїм однокласникам, як ваші близькі друзі провели час уліт¬ку. Використайте подані речення.
My close friends are senior pupils. They decided to become the members of the rest camp where they could help the farmers to gather in the harvest. They worked in the morning for four hours. Then they had an active rest. They went to the river to bathe and to lie in the sun, to play football or basket-ball on the bank of the river. Every week the farmer summed up the results of my friends' work. They showed good results. They organized the trip to Kyiv on the money which they earned. They were in Kyiv for two days. They invited the artists from our city. They organized sport competitions.
15
They read books, watched TV, played chess or listened to music. Every night they had dances at the club in the village. They had a very good time.
Прочитайте і перекладіть українською мовою. 1. Я можу вивчити це правило сам. 2. Ви можете вивчити це правило самі. 3. Старшокласники можуть самі вирішувати багато питань. 4. Вчитель запи¬сав назву оповідання сам. 5. Мені здається, що Віктор може сам нести цей багаж. 6. Галя, виконай цю вправу сама.
19. Складіть 7 речень, використавши таблицю вир. 16, і запишіть їх.
1. Oleh can open the window himself.
2. The pupils can organize competitions themselves.
3. You can wash up yourself.
4. You can plant trees yourselves.
5. My sister can clean the room herself.
6. We can come to the meeting ourselves.
7. I can translate the text myself.
Lesson 10
20. Дайте відповіді на запитання.
1. І can wash up myself.
2. My friend can clean the room herself (himself).
3. My little sister can dress herself.
4. The pupils of my form can organize competitions themselves.
5. The senior pupils of my school can decide many questions themselves. 24. Дайте відповіді на запитання (до впр. 23).
1. Petro and his friends went to the village last summer.
2. They worked in the morning.
3. They played football, watched TV, read books and went to the river to bathe and to lie in the sun in their free time.
4. Yes, they were. They were paid a lot of money.
26. Напишіть, як деякі учні вашої школи провели свій час у селі минулого літа.
My friends went to the village to help the farmers to gather in the harvest. In the morning they went to the field to gather in the vegetables. Sometimes they went to the garden to gather in the fruits. The farmers summed up the results of their work every week and were very glad because they always showed good results in their work. They worked for four hours a day. Then they had dinner and a rest. They bathed and lay in the sun near the river. They read books, watched TV, listened to music. They danced at the club disco parties. They spent a very good time in the village.